Solliciteren met herhaalkracht

Weet je nog? Hoe je vroeger bijvoorbeeld hele rijen met Duitse, Franse of Engelse woorden uit je hoofd leerde? Precies! Herhalen, herhalen, herhalen. Lees waarom herhalen een kracht is en hoe je herhaalkracht in een sollicitatietraject toepast.

Hoe werkt je geheugen eigenlijk?

Je geheugen bestaat uit drie onderdelen.

  1. Zintuigelijk geheugen.
  2. Korte termijngeheugen.
  3. Lange termijngeheugen.

Heel kort door de bocht: om informatie in je lange termijngeheugen op te slaan, moet je eraan gewend zijn geraakt. En dat doe je door herhaling. Zo heeft onderzoek uitgewezen dat er gemiddeld 7 contactmomenten nodig zijn, voordat je als consument overgaat tot de aanschaf van een dienst of product.

Wat heb je hieraan als je een andere baan zoekt?

Een nieuwe baan vinden heeft veel overeenkomsten met een salestraject, kijk maar. In sales heeft de opdrachtgever een behoefte of een probleem. De opdrachtgever gaat op zoek naar de leverancier die daarvoor de beste oplossing biedt. In een sollicitatietraject heeft de werkgever een behoefte of probleem. De oplossing daarvoor is een nieuwe collega die een aantal specifieke vaardigheden heeft. En jij bent ervan overtuigd de beste oplossing te zijn. Nu nog zorgen dat deze werkgever weet wie je bent…

 

7 inspiratietips: solliciteren met herhaalkracht

Belangrijk dus dat je op het netvlies komt én blijft van jouw gewenste nieuwe werkgever. Werk aan de winkel dus. Laat je inspireren door deze tips om van jouw naam een begrip te maken.

1.     Verdiep je écht in het bedrijf waar je wilt werken

Maak gebruik van de online mogelijkheden. Bezoek niet alleen de website van het bedrijf, maar zoek ook verder. Onderzoek de branche. Ontdek welke klanten ze hebben. Wie werken er? Hoe presenteren ze zich online? Waarmee zijn ze geholpen? Gebruik de resultaten van je onderzoek om contactmogelijkheden te ontdekken.

2.     Kom in actie

Zie je bijvoorbeeld een tekst of taalfout op hun website? Neem dan even de moeite om dit te melden. Ontdek je dat er een openbaar event is? Natuurlijk zorg je dat je daar aanwezig bent. Bel vooraf om meer informatie te krijgen. Ken je mensen die er werken? Controleer op LinkedIn welke medewerkers het bedrijf heeft en welke overlappingen er zijn met je eigen netwerk. Vraag je netwerk om introducties.

3.     Pak de telefoon!

Je hoeft echt niet te wachten tot er een vacature is. Bouw relaties op en verzamel nu al informatie. Hoe lopen sollicitatietrajecten bij dit bedrijf? Waar worden vacatures gemeld? Wat vinden ze belangrijke eigenschappen van een medewerker? Hoe ervaren medewerkers de werkgever? Hebben ze een nieuwsbrief? Stel deze vragen telefonisch en toon je interesse. Vind je koud bellen eng? In het blog Koud bellen: kansloos of kansrijk? lees je tips.

4.     Versterk je relatie

Na telefonisch contact nodig je natuurlijk je gesprekspartner uit om te connecten op LinkedIn. Vraag of ze je een seintje geven als er ontwikkelingen zijn. Onderhoud het contact ook. Zorg dat je iets brengt en niet alleen iets haalt.

5.     Maak een afspraak

Vraag of je een keer koffie mag komen drinken. Gewoon een vrijblijvende kennismaking. Zoek daarbij naar beslissers. Informeer naar hun problemen. Karmapunten als je ze verder kunt helpen. Een keer live zien hoe je dat doet? Hou mijn social media in de gaten.

6.     Volg het bedrijf online

Contacten leggen is je eerste stap. Contacten onderhouden de vervolgstap. Natuurlijk volg je hun bedrijfspagina’s. Op LinkedIn, of Facebook of Instagram. Reageer ook op hun content. Deel je mening en je inzichten. Zo komt je naam weer voorbij.

7.     Stuur een kaartje of breng een taartje

Bedenk een ludieke manier om nogmaals je naam te laten vallen. Stuur een kaartje, of ga langs met een zelfgebakken appeltaart. Gewoon omdat het kan!

Maandelijks inspiratie in je mailbox ontvangen?

Meld je aan voor het gratis E-zine: Oog voor jou