Koud bellen, kansloos of kansrijk?

Koud bellen, wat is dat eigenlijk? Koud bellen is onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. Het is een manier om nieuwe mensen te interesseren in je product of dienst.

Je herkent het volgende scenario vast. Het is rond 18:00 en je tagliatelle met kabeljauw en groene pesto ruikt verrukkelijk. Je schenkt net een mooie Pinot Grigio in voor jezelf als je telefoon gaat. Je twijfelt, maar neemt toch op.

“Goedemiddag mevrouw, ik ben op zoek naar de hoofdbewoner van dit pand.”
“Daar spreekt u mee.”
“Dag mevrouw, kan ik u even een korte vraag stellen?”
“Waar gaat het over?”
“Wist u dat er jaarlijks in Nederland 15 woningbranden per dag zijn.”
“Meneer, ik sta op het punt om te gaan eten. Ik wil natuurlijk niet dat mijn tagliatelle aanbrandt.” “Zal ik u dan morgenmiddag terugbellen?”
Je mompelt oké, omdat je gedachten al bij die eerste hap tagliatelle zijn. En besluit gelijk na het eten dat nummer in je gsm te blokkeren.

Weerstand tegen koud bellen

Er is veel weerstand tegen koud bellen. Mensen die gebeld worden, vinden dat er inbreuk op hun privacy wordt gedaan. Vragen zich af hoe “men” aan hun telefoonnummer komt. En wie het in zijn hoofd haalt om onder etenstijd te bellen.

Veel verkopers vinden het ook moeilijk om contact op te nemen met mensen die ze niet kennen. Ook zij zitten er niet op te wachten om afgekat te worden. Ze kennen de vooroordelen vanuit hun eigen persoonlijke leven. Ze doen er vaak alles aan om het telefoongesprek uit te stellen. Vermijdingsgedrag noemen we dat.

Hoe werkt het wel?

Stel nu dat diezelfde telefoon rond 18:00 gaat en je hoort het volgende…
“Dag Claudia, ik verwacht dat je op het punt staat te gaan eten, toch?”
“Uh, ja, dat klopt.”
“Vind je het leuk als we over een half uur een heerlijk ijsgerecht komen brengen, helemaal gratis natuurlijk. We willen je graag kennis laten maken met onze nieuwe smaken.”
“Oh, wat leuk! Dat wil ik wel.”
“Mooi, heb ik nog één kort vraagje: wil je chocolade/zeezout of limoncello sorbet?”
“Doe maar limoncello sorbet, lekker!”
“Regelen we, tot zo meteen enne smakelijk eten!”

Wat is dus belangrijk

Mijn advies: zorg dat je iets komt brengen. De meeste mensen vinden het heerlijk om iets te krijgen. Natuurlijk zijn er veel meer dingen die je kunt doen om van een koud telefoontje een succes te maken. Die tips bewaar ik voor een ander blog.

Mijn overtuiging is dat er twee dingen nodig zijn om van koud bellen een succes te maken:
• Maak duidelijk dat je iets komen brengen en niets komt halen.
• Wees enthousiast en eerlijk.

Koud bellen naar je nieuwe werkgever

Ik zet koud bellen in bij de begeleiding van mensen naar werk. Ik heb natuurlijk niet voor niets de bijnaam “het Belmeisje”. Bovendien, je kunt op papier wel denken dat een organisatie bij je past. Echt ontdekken of dat zo is, weet je na een persoonlijke ontmoeting.

Tijdens zo’n informele kennismaking proef je de sfeer van een bedrijf en is het makkelijker jezelf te zijn. Je komt tenslotte geen baan halen, je komt jouw talenten en passie brengen. Dan wil je wel zeker weten dat het bedrijf dat je voor ogen hebt ook echt bij je past. Je mindset (k)raken noem ik dat.

Praatjes vullen geen gaatjes

Ik kan dat natuurlijk allemaal wel vertellen. Veel liever laat ik je zien wat je kunt bereiken door gewoon de telefoon te pakken en te bellen.
Zeg nou zelf: wat heb je te verliezen? Nee heb je. Een ja maak je zo.

Wil jij werkzoekenden een steuntje in de rug geven? Hun kansen op een droombaan vergroten? Ook voor jou organiseer ik met veel passie en plezier de Groeps BELworkshop “Koud naar je nieuwe werkgever bellen”. Natuurlijk stemmen we vooraf precies jouw wensen en doelen af. Laat je verbazen.

Bel me -ijskoud- en ontdek de mogelijkheden!*