Knap ingewikkeld is dat bellen of toch niet?

Voordat ik bij XT Orange® ging werken had ik nog helemaal geen ervaring met het (koud) bellen naar bedrijven. Omdat ik me totaal geen beeld kon vormen van de persoon die de telefoon opnam, werd ik met regelmaat overrompeld door opspelende zenuwen. Die zenuwen bezorgden mij dan een droge keel, wat ademnood en woorden tekort. Zeg maar gerust: een totale black-out! Voor mij het béste excuus om deze vervelende taak, die zéér BELangrijk is binnen mijn functie uit te stellen.

Mijn werkgever geloofde in mij en was meér dan bereid om in mijn persoonlijke en zakelijke ontwikkeling te investeren. René deed een beroep op dé hulplijn….in de vorm van Claudia, alias Het BELmeisje. Beiden vonden het belangrijk om een persoonlijke kennismaking met mij in te plannen.

Eind augustus was het zover…onze eerste ontmoeting is er één om nooit te vergeten. Want wat zat die vrouw in mijn allergie…met haar overdosis energie en haar confronterende directheid. Ik zag én voelde dan ook totaal geen aansluiting om met haar dit individuele coachinstraject op te starten.

Op verzoek van René, die mij wist te overtuigen om me open te stellen zijn Claudia én ik opnieuw het gesprek aangegaan. Achteraf was dat een goede zet. Want enerzijds creëert Claudia tijdens haar sessies het positieve draagvlak, anderszijds weet zij de fundering voor het wederzijdse vertrouwen te leggen. Dat is dan ook dé basis van onze leerzame samenwerking geweest.

Binnen de kortste keren had ik een duidelijke (werk) structuur. Er kwam rust in mijn agenda én in mijn hoofd. Er ontstond een tactisch én strategisch plan de campagne met betrekking tot marktBELnadering en Social media. Ennuhh…Claudia liet mij LIVE zien én horen hoe je (koud) belt naar bedrijven. Hoe je, mt de telefoon als hulpmiddel snel, makkelijk en oprecht aansluiting maakt met de ontvanger.

De rol als toeschouwer tijdens deze telefoongesprekken beviel mij prima. Na een paar individuele sessies kwam ik mijn afspraken niet na. Ik vond dat ”mijn manier” beter werkte dan hetgeen mij werd aangeleerd. Oké, ik geef het toe…als jongste trainee was ik best dwars. Voor Claudia was ik soms ”knap ingewikkeld”.

Claudia hield mij een spiegel voor en confronteerde mij met mijn eigen gedrag. Zij zat met haar analyse direct op een (oude) zere plek. Na een paar tranen, een goed gesprek en een knuffel hadden we samen mijn doorbreekpunt te pakken.

Sinds dat moment heb ik, zowel persoonlijk alsook zakelijk enorme vooruitgang geboekt.

Ik heb definitief afscheid genomen van mijn BEL-angst. De drempel die voor mij zó moeilijk te passeren viel is nu compleet verdwenen. Bedrijven bellen vind ik nu zelfs erg leuk om te doen. Mijn agenda vult zich met bijzondere bezoekafspraken bij logistieke dienstverleners. Bedrijven waar ik persoonlijk demonstraties geef en laat zien hoe je palletladingen sneller, veiliger, steviger én voordeliger inwikkelt.

Het absolute hoogtepunt, in de samenwerking met Claudia is toch wel het bedrijfsbezoek bij de Meeus Group in Bergen op Zoom. Dé logistiek en haar diversiteit is mij door mijn vader, die als chauffeur werkzaam is met de paplepel ingegoten. De directeur van Meeus Group maakte kostbare tijd vrij voor een vakinhoudelijk gesprek en gaf ons persoonlijk een rondleiding. Een meisjesdroom werd hiermee werkelijkheid.

Dankjewel Claudia voor de leerzame en interessante lessen. Het was een eer om jouw jongste trainee te zijn.

Dit gastblog is geschreven door Romy Loos n.a.v. haar Individuele Business Coaching traject.

Meer weten over Romy? Ga een connectie met haar aan op LinkedIn.

Deel verhaal van onderweg