Veranderen én Verankeren

veranderen en verankeren

De vijftig tinten grijs ontstaan veel sneller dan verwacht in mijn kapsel. Mijn perfect verzorgde felrood gelakte nagels zien er zo verlept uit als het onkruid dat ik onderhanden nam. Ook de centimeters die ik de afgelopen maanden in de sportschool achterliet, komen één voor één weer terug. En weet je: het interesseert me nú geen ene moer.

Normaal rijd ik minimaal 100 kilometer per dag. Files zijn mijn zen momenten waarbij ik telefoontjes pleeg, ideeën krijg of luidkeels meezing met mijn favoriete songs. Schaamteloos voor de medelanders in dezelfde file, die me soms bekijken met een gefronste wenkbrauw en vaak trakteren op een glimlach van herkenning. Vandaag de dag rijd ik hooguit 10 kilometer per week. En weet je: het interesseert me nú geen ene moer.

Ik heb een hekel aan boodschappen halen. Echter Pa’s supermarkt kan bestelde boodschappen pas na 2 weken thuisbezorgen, dus houd ik een éxtra oogje in het zeil. Hij valt in de risicogroep qua leeftijd en met zijn COPD. Daarom baan ik me drie keer per week een weg door de supermarkt gewapend met zijn boodschappenlijstje op mijn telefoon. En weet je: het interesseert me nú geen ene moer.

De verandering

Begin februari zat ik er nog midden in. Ik moet nog dit, ik moet nog dat. Plannen die sneuvelen in de hectiek van de dag. En wat stellen we dan uit? Die dingen die we nu zó verschrikkelijk missen. Dat kopje koffie met hem of haar. Dat kaartje dat je wilde sturen. Of dat relaxweekend dat je jezelf had beloofd na een periode van keihard werken.

Ineens blijkt dat het leven helemaal niet maakbaar is. Iets zo klein als een 50 miljoenste millimeter zet het leven zoals we dat gewend waren compleet op zijn kop. Niet alleen hier, héél de wereld lijdt onder deze pandemie. Een virus erkent geen landgrenzen. Bijna dagelijks word ik enorm geraakt omdat er weer naasten zijn overleden van bekenden uit mijn netwerk.

Doemdenkers, Doerakken én Doorpakkers

Ik kijk om me heen. Ik zie verdriet, boosheid en machteloosheid!

Bedrijven en ondernemers zien gemaakte afspraken als sneeuw voor de zon uit de agenda’s verdwijnen. Opdrachten worden geannuleerd, opgeschort en uitgesteld. Of je moet met het oog op de richtlijnen van het RIVM je toko zelfs helemaal dicht doen.

Ik kijk om me heen. Ik zie onaantastbaarheid.

Jongeren die denken dat het wel mee zal vallen en swingen op fuck Corona Party’s. Mensen die toch bij elkaar een koffietje doen in de voortuin. Anderen die denken dat 1,5 meter zwaar overdreven is. Zo’n vaart zal het toch niet lopen?

Ik kijk om me heen. Ik zie: “let een beetje op elkaar”, helpende handen, hartverwarmende initiatieven.

Dan voel ik me trots. Een tevredenlander wonend in “dat gave land”. Waar we volwassen zijn en geven om de buurman of buurvrouw. Waar kleine gebaren een groots effect hebben. Daar waar #daslief een kleine moeite is en een goed gevoel geeft aan alle betrokkenen.

Stilstaan en klagen of bewegen met de focus op wat wél kan?

Het is een no-brainer dat je gezondheid het grootste goed is. Als dat in orde is, heb je zoals altijd een keuze. Blijf je stilstaan en leg je de nadruk op wat niet meer kan? Of blijf je in beweging en ligt jouw focus op wat wél kan. Laat je inspireren met vijf tips voor ondernemers en organisaties.

  1. Gratis kost te veel. Als onkruid vult mijn tijdlijn en mailbox zich met aanbiedingen waar bedrijven en ondernemers gratis of tegen bodemprijzen hun diensten aanbieden. Niet doen! Waar blijft je geloofwaardigheid als professional? Bovendien leg je daarmee een onnodige druk op de economie die toch al onder druk staat. Laat je betalen voor de waarde die je levert. Gebruik je creativiteit om je dienstenpakket om te buigen naar een coronaproof aanbod. En wil je iets doen aan liefdadigheid? Prima! Koppel dat los van je normale bedrijfsvoering.
  2. Toon veerkracht. Onderzoek hoe jouw talenten en expertise nu van meerwaarde zijn voor jouw doelgroep. Gebruik juist deze periode van rust om je teamkracht te versterken. Onderzoek hoe je jullie klantreis kunt verbeteren. Vraag jouw klanten wat jij NU voor ze kan betekenen.
  3. Handhaaf je uitgavenpatroon. Uiteraard voor zover mogelijk en verantwoord is. Een deel van de mensen ontvangen nog steeds maandelijks hun salaris. Je helpt de economie enorm door je abonnementen aan te houden. Of maak gebruik van de ophaalservice van een restaurant. Steun lokale ondernemers en haal je groente en fruit bij dat winkeltje op de hoek. Investeer tijd in je persoonlijke ontwikkeling. Doe die cursus die al zo lang op je verlanglijst staat. Betaal je rekeningen op tijd. Veer mee met je klant en bedenk een oplossing die voor beide partijen werkbaar is.
  4. Blijf je expertise en visie trouw. Ik zie het als een hype. Ik zie ondernemers die jaren predikten dat offline het wint van online nu paniekvoetbal spelen en online de hemel in prijzen. Natuurlijk is het nodig inventief te zijn. Een interview, training of inspiratiesessie die je normaal live organiseert kan nu best online doorgaan. Wees dan wel éxtra alert op het verschil tussen online en offline, zodat je daar aandacht aan kan besteden. Daarmee blijft de kwaliteit van jouw diensten op niveau. Zo ben ik gezegend met opdrachtgevers die zelfs, of juist nú de impact ondervinden van mijn ondersteuning en begeleiding. Ook wanneer deze digitaal plaatsvindt.
  5. Besteed je tijd goed. Kijk eerlijk naar wat nu beter werkt dan voor de crisis. Zo dacht je misschien dat thuiswerken voor jouw organisatie geen optie was en sta je dit nu toch toe. Wat bespaart dit aan reiskosten, reistijd en wat is de invloed op het milieu? En misschien werkt die daily huddle wel veel effectiever dan dat maandelijkse afdelingsoverleg. Leer de lessen die deze pandemie met zich meebrengt.

Veranderen en verankeren

Deze epidemie laat zien wat scheef gaat in het leven zoals we dat gewend waren. Door de waan van de dag vergeten we zo vaak wat écht belangrijk is. We plaatsten het IK-belang voorop, terwijl SAMEN zoveel warmer en sterker is. De strijd tegen één gemeenschappelijke vijand drijft dit saamhorigheidsgevoel weer naar boven. Er ontstaat medeleven en begrip, nieuwe samenwerkingsverbanden en creatieve initiatieven om eenzaamheid te verdrijven.

Zullen we afspreken dat we samen veranderen wat nodig is voor NU. En die saamhorigheid en creativiteit vooral verankeren, zodat dat dit ook na deze crisis ons nieuwe normaal blijft?

Neem contact op als je NU niet stil wilt blijven staan

Deel blog