Excellente klantbeleving: mag het ietsje meer zijn?

Excellente klantbeleving, mag het ietsje meer zijn?

Soms val ik van mijn stoel af. Niet door een vreselijke ziekte of dronkenschap maar door verbazing. Verbazing over gemiste kansen. Want tegenwoordig draait het niet om klanttevredenheid. Klanten zoeken een excellente klantbeleving. Ook op de arbeidsmarkt. Lees de tips, pak je telefoon en doe vanaf nu alles voor die gelukzalige glimlach!

Waarom klantbeleving loont

Ik schreef het al eerder, je hebt drie werkwoorden nodig voor een klantbeleving: boeien, binden en behouden. Daarmee creëer je ambassadeurs. En dat wil je, want ambassadeurs brengen onder andere deze voordelen met zich mee:

  • Omdat je verwachtingen overtreft, zijn je (potentiële) klanten minder gevoelig voor de prijs van je product of dienst. Je bent de investering dubbel en dwars waard.
  • Ambassadeurs geloven in jou. Ze willen meer van jou. Jouw adviezen volgen ze op. Dus scoor je beter online en is jouw bedrijf onderscheidend én zichtbaar op social media.
  • En wat doe je zelf als je heel enthousiast bent? Juist, dat deel je met je netwerk. Met mensen die je hetzelfde gunt. Zo hoef jij niet op zoek naar nieuwe leads, mensen vinden jou.

Wanneer spreek je nu van “een excellente klantbeleving”?

Ik hou van simpel. Mijn definitie is: overtref de verwachtingen van je klant. En ondanks dat de definitie simpel is, is een excellente klantbeleving creëren dat niet. Want je hebt te maken met mensen. Unieke individuen, die allemaal een eigen persoonlijke verwachting hebben. Deze drie stappen wijzen de weg naar een excellente klantbeleving die naar meer smaakt.

Een excellente klantbeleving in drie stappen

Stap 1: Ken de verwachting van je klant

Vraag het aan het begin van je relatie: wat verwacht je? Vraag door, zodat je écht weet wat de verwachting is. En blijf informeren. Dat kan op verschillende manieren:

  • Stel een enquête op via bijvoorbeeld Google Forms en stuur die mee met je nieuwsbrief.
  • Stel algemene vragen op social media.
  • Pak de telefoon en plan regelmatig gesprekken in. Liefst met je meest kritische (interne) klant.

Stap 2: Zorg voor een heldere missie en selecteer medewerkers die jouw ambitie delen

Twee belangrijke statistische gegevens:

  • De leidinggevende(n) bepalen voor 50 tot 70 % de bedrijfscultuur.
  • Uit onderzoek (2013, Gallup) blijkt dat in Nederland 91 % van de medewerkers niet betrokken is bij hun werk.

Wees als leidinggevende dus positief, gedreven en nieuwsgierig. En ik roep het al een tijdje; stop geen cirkels in vierkante hokjes. Let bij het selecteren van medewerkers niet alleen op de competenties en vaardigheden. Let vooral of het karakter van je medewerkers past bij jouw missie. Want alleen als team lukt het je verwachtingen te overtreffen!

Stap 3: Elke dag een beetje beter

Bedenk met elkaar elke dag hoe je vandaag een beetje beter kunt zijn dan gisteren. Door in gesprek te blijven. Of naar de laatste ontwikkelingen & mogelijkheden te kijken. Door te experimenteren. Geef bovenal vertrouwen aan je klanten en je medewerkers. Neem klachten serieus en verlies je niet in welles-nietes. Liever (klant)geluk dan gelijk, toch?

Ben je geen recruiter of loopbaanprofessional? Sla de volgende alinea’s dan over. Klik hier om naar de oproep aan het einde van dit blog te gaan. 

Recruiter of loopbaanprofessional? Daar vind ik wel wat van…

In mijn carrière heb ik de verschillende disciplines van het vak mogen uitoefenen. Ik weet dus uit ervaring hoe het werkt. En de afgelopen zes jaar heb ik veel treurige ervaringen aangehoord van werkzoekers. Juist die ervaringen en mijn persoonlijke visie op de huidige arbeidsmarkt maken dat er voor recruiters en loopbaanprofessionals nog veel kansen te verzilveren zijn.

En laat het nu mijn missie zijn om de arbeidsmarkt te kantelen. Dus deel ik mijn kennis, verbindkracht en beltalent met veel plezier in de volgende 2 beroepsgerichte trainingen.

Recruiter met hart en ziel of CV-schuiver? De keuze is aan jou

Tja, negatieve ervaringen hebben recruiters de vreselijke bijnaam cv-schuiver opgeleverd.

Benieuwd naar veelgehoorde klachten?

  • Je weet niet wie ik ben.
  • Ik hoor alleen iets als je me nodig hebt.
  • Ik weet niet welk cv de opdrachtgever heeft ontvangen.
  • Onduidelijke communicatie.

En wat doe jij met de cv’s van de voorgestelde kandidaten die niet door de opdrachtgever geselecteerd zijn? Stop je die gewoon terug in je kaartenbak? Dat kan echt beter.

Wil jij moeiteloos de perfecte match scoren? Keer op keer? Zo betrokken zijn, dat de beste kandidaten uit de markt voor jou kiezen? Kortom: mag het voor jou voortaan ietsje meer zijn? Schrijf je dan in op beroepstraining: Recruiter met hart en ziel. De training start op 28 augustus 2018 en wordt gehouden bij Hotel Princeville in Breda.

Ja, het mag voortaan ietsje meer zijn! Vertel me alles over de training

 

Loopbaanprofessional; sec oriëntatie of ook realisatie?

Natuurlijk, na een traject weet jouw kandidaat precies wie hij is, wat hij kan en wat hij wil. En dan laat je ze los.

Hoeveel waardevoller wordt jouw dienst als je niet stopt bij de oriëntatie, maar ook helpt bij de realisatie? Ben jij die loopbaanprofessional die net dat stapje extra zet? Die niet alleen helpt te ontdekken wat de wens is, maar wensen daadkrachtig realiseert? Hoe? Dat ontdek je in de training Loopbaanprofessional; van oriëntatie tot realisatie. Deze training start op donderdag 6 september 2018 en wordt gehouden bij Hotel Princeville in Breda.

Inschrijven verplicht je nog tot niets. Je ontvangt in week 32 als eerste het definitieve programma in de mail met ook voor jou een exclusieve early-bird-bonus.

Ja, ik maak een verschil! Vertel me alles over de training

 

Algemene oproep: werk jij mee aan een betere arbeidsmarkt?

Ben je of ken je iemand die ervaring heeft met recruiters of loopbaanprofessionals? Ik zoek zowel positieve als negatieve ervaringen. Dus waar viel jouw mond van open? Van verwondering of van irritatie? Of heb je een idee hoe het beter kan?

Stuur een e-mail naar contact@hetbelmeisje.nl met als onderwerp: Recruiter of Loopbaanprofessional.

Laten we #andersdenken #samendoen

 

Deel blog