Bellen: boek MEER resultaat met minder moeite

Meer resultaat met minder moeite. Is dat niet waar we allemaal naar zoeken? De werkzoeker die hoopt met minder moeite aan die fantastische baan te komen. De ZP-er die droomt van de 4-urige werkweek. Of het bedrijf dat wenst dat ieder telefoontje een opdracht wordt.

Wat je doel ook is: je krijgt meer resultaat met minder moeite door authentiek te zijn én daarmee de ander beter te maken. En dat is helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Na het lezen van de valkuilen en de tips boek jij voortaan meer resultaat met minder moeite. Zeker als je gebruik maakt van de Meer met Minder Mazzel.

Wat is authentiek eigenlijk?

De Dikke van Dale beschrijft authentiek met deze drie woorden:

betrouwbaar, geloofwaardig; = echt.

Dit zijn magische woorden als het gaat om relaties. En daarbij maakt het niet uit of je het hebt over acquisitie, sales of het verkrijgen van een nieuwe baan. We gaan alleen relaties aan met betrouwbare en geloofwaardige mensen.

What’s in it for me?

Het tweede waaraan je moet voldoen om meer resultaat met minder moeite te behalen is de ander beter maken. Want we zijn over het algemeen niet zo onbaatzuchtig als Moeder Theresa. Bij het nemen van beslissingen kijken we wat het ons oplevert. Dat geldt voor een bedrijf dat een nieuwe medewerker zoekt en voor een prospect die een oplossing of product zoekt.

Tips en valkuilen

Het gedrag van anderen kopiëren

Natuurlijk zijn er gesprekstechnieken die bewezen werken. Ik geef niet voor niets waardevolle incompany trainingen. Daarbij kijken we onder andere welke technieken voor jou werken. Wat sluit het beste aan op jouw persoonlijkheid en op jouw talenten. Zonder deze vertaalslag blijft het een kunstje en daar prikt iedereen zo doorheen. Dus: leer, observeer en maak het eigen.

Woordgebruik en zinsopbouw

Onze achtergrond, opleiding en omgeving bepalen hoe we praten. Zo hoor je bij mij af en toe een vleugje Belgisch door het Bergs heen. En het woord “maar” daar gruwel ik van en gebruik ik dus sporadisch. Of ik nu met de directeur van het UWV om tafel zit of met een werkzoeker uit Twente, mijn woordgebruik en zinsopbouw blijft hetzelfde.

Blijf dicht bij je normale taalgebruik. Anders gaat al je aandacht en energie op aan het anders praten dan je gewend bent. Dat maakt onzeker en je verliest aan overtuigingskracht. Je luisteraar hoort dit en bestempelt dit onbewust als onbetrouwbaar.

Intonatie en energie

Intonatie is bij (koud) bellen extreem belangrijk. Je mist namelijk de lichaamstaal. Bel altijd vanuit volle aandacht en met energie. Niemand luistert graag naar een stem waarin je vermoeidheid en verveeldheid hoort. Terwijl enthousiasme juist aanstekelijk werkt. Zorg dus dat je in een positieve en enthousiaste bui bent voordat je gaat bellen.

Maak de ander beter

Je kunt nog zo charmant en authentiek zijn, als het alleen jou iets oplevert is het NO DEAL. Het is dus heel belangrijk om je te verplaatsen in de positie van je gesprekspartner. Bel alleen als je iets komt brengen, niet als je iets komt halen. Het helpt om de uitkomst van het gesprek los te laten. Zie het als een ontdekkingsreis. Jij hebt iets waarvan je vermoedt dat het de ander beter maakt. Tijdens het telefoongesprek ontdek je samen met je gesprekspartner of dit vermoeden juist is. Jouw uitdaging is een aanbod te doen waarop de ander JA GRAAG zegt. Denk er dus vooraf goed over na wat voor jouw gesprekspartner een onweerstaanbaar aanbod is.

Meer met Minder Mazzel

Om te scoren heb je soms ook een beetje geluk nodig. Stel dat er op 15 februari in s’-Hertogenbosch een middag is waarin je:

  • Een seminar Sales vanuit je Hart® volgt van Richard van Kray. Richard liep in 2004 vast in zijn rol van keiharde verkoper. Hij heeft een visie op sales waar de mens en zijn authentieke talenten centraal staan. Authenticiteit; check!
  • Bovendien ook deelneemt aan de Masterclass Maak de Ander Beter. Verzorgt door Loek Peters, inderdaad die van onder andere Penoza, expeditie Robinson en Toren C. Juist door zijn acteerwerk ontwikkelde hij de filosofie Maak De ander Beter. De ander beter maken; check!
  • Je volop gelegenheid hebt om vragen te stellen aan Richard en Loek, zodat je hun technieken vertaalt naar wat bruikbaar is voor jou of jouw bedrijf. Authenticiteit: check!
  • En je daarbij volop andere mensen ontmoet die belangstelling hebben in dezelfde onderwerpen als jij. Netwerkkansen: check!

Zou dat geen fantastische start zijn van jouw meer met minder-jaar?

Waar wacht je nog op?

Ja, ik profiteer van mijn Meer met Minder Mazzel

 

 

 

 

 

Deel blog