Alsjeblieft: het recept voor een verrukkelijk 2020

verrukkelijk 2020

Meer resultaat met minder moeite. Is dat niet waar we allemaal naar zoeken?

  • De werkzoeker die hoopt met minder moeite aan die fantastische baan te komen.
  • De Zelfstandig Professional die droomt van de 4-urige werkweek.
  • Of het bedrijf dat wenst dat ieder telefoontje een opdracht wordt.

Wat je doel ook is: je krijgt meer resultaat met minder moeite door authentiek te zijn én te blijven. En dat is helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Na het lezen van de valkuilen en de tips, boek jij voortaan méér resultaat met minder moeite.

Wat is authentiek eigenlijk?

De Dikke van Dale beschrijft authentiek met deze drie woorden:

betrouwbaar, geloofwaardig; = echt.

Dit zijn inderdaad magische woorden als het gaat om relaties. En daarbij maakt het niet uit of je het hebt over acquisitie, sales of het verkrijgen van een nieuwe baan. We gaan alleen relaties aan met betrouwbare en geloofwaardige mensen.

What’s in it for me?

Het tweede waaraan je moet voldoen om méér resultaat met minder moeite te behalen, is de ander meerwaarde te bieden. Want we zijn over het algemeen niet zo onbaatzuchtig als Moeder Theresa. Bij het nemen van beslissingen kijken we wat het ons oplevert. Dat geldt voor een bedrijf dat een nieuwe medewerker zoekt en voor een prospect die uitkijkt naar een oplossing of product.

Tips en valkuilen

Het gedrag van anderen kopiëren

Natuurlijk zijn er gesprekstechnieken die bewezen werken. Ik geef niet voor niets waardevolle incompany trainingen. Daarbij kijken we onder andere welke technieken voor jou werken. Wat sluit het beste aan op jouw persoonlijkheid en op jouw talenten. Zonder deze vertaalslag blijft het een kunstje en daar prikt iedereen zo doorheen. Dus: leer, observeer en maak het eigen.

Woordgebruik en zinsopbouw

Onze achtergrond, opleiding en omgeving bepalen hoe we praten. Zo hoor je bij mij af en toe een vleugje Belgisch door het Bergs heen. En het woord “maar” daar gruwel ik van en gebruik ik dus sporadisch. Of ik nu met de directeur van het UWV om tafel zit of met een werkzoeker uit Twente, mijn woordgebruik en zinsopbouw blijft hetzelfde.

Blijf dicht bij je normale taalgebruik. Anders gaat al je aandacht en energie op aan het anders praten dan je gewend bent. Dat maakt onzeker en je verliest aan overtuigingskracht. Je luisteraar hoort dit en bestempelt dit onbewust als onbetrouwbaar.

Intonatie en energie

Intonatie is bij (koud) bellen extreem belangrijk. Je mist namelijk de lichaamstaal. Bel altijd vanuit volle aandacht en met energie. Niemand luistert graag naar een stem waarin je vermoeidheid en verveeldheid hoort. Terwijl enthousiasme juist aanstekelijk werkt.

Zorg dus dat je in een positieve en enthousiaste bui bent voordat je gaat bellen.

Contact houden

Autonoom gedrag past prima bij authenticiteit. Wees niet bang je eigen weg te gaan en vertrouw vooral op je eigen waarneming en inzichten. Pas op dat dit gedrag niet omslaat in eigenwijsheid, want dit is niet effectief. Je bereikt dan niet wat je voor ogen hebt.

Blijf luisteren naar de feedback van andere mensen en stel je open voor je omgeving.

Meerwaarde

Je kunt nog zo charmant en authentiek zijn, als het alleen jou iets oplevert is het NO DEAL. Bel alleen als je iets komt brengen, niet als je iets komt halen. Ontdek tijdens het telefoongesprek of de ander die (meer)waarde onderschrijft. Het helpt als je het bekijkt als een ontdekkingsreis en de uitkomst van het gesprek loslaat.

Verplaats je in de positie van je gesprekspartner en bel alleen als je (meer) waarde kunt leveren.

Meer met minder

Je ziet het, het recept voor succes betekent voornamelijk jezelf te zijn en te blijven. Het draait om betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. En je te verplaatsen in de behoeften en wensen van die ander. En laten we eerlijk zijn, soms heb je om te scoren ook een beetje geluk nodig.

Vragen?

Bel me of stuur een e-mail

 

Deel blog